AI – en del av ett digitalt medielandskap

Sociala medier i all ära, men vad händer med de sociala medier som inte styrs av mänsklig intelligens utan av artificiell intelligens. Här kan du läsa mer om hur AI har påverkat och fortsätter att påverka det digitala medielandskapet.

Sociala medier och AI

En av Sveriges största influensers Isabella Löwengrip har länge hintat om att hon är en del av ett projekt som har med AI att göra. Hon har nämligen låtit skapa en “klon” av sig själv, en bloggare som är jämnårig med Isabella, men som inte är människa, utan en robot. Det här är något som forskarna menar att vi kommer att se allt mer av i framtiden. Mycket av det som i framtiden säkert kommer vara vanligt förekommande inslag i det digitala medielandskapet så som robotar och 5G diskuteras det flitigt om i dagsläget.

Experterna menar att det är svårt att avgöra på förhand exakt hur det här kommer att påverka våra sociala medier och våra flöden. Kommer det att spela någon roll om kändisen du följer är en människa eller en robot? Det återstår förstås att se. Men, förmodligen kommer vi vänja oss vid tanken och inte märka någon skillnad. Det finns redan fiktiva karaktärer, husdjur och liknande representerat på sociala medier så varför skulle vi bli upprörda av robotar?

Det har länge funnits robotar inom tekniken av olika slag. Dels finns det olika program som exempelvis kan påverka vilken reklam som visas i dina flöden på sociala medier. Det finns också en uppsjö av algoritmer och program för att kartlägga människors beteenden på olika plan. Det är något som vi redan är vana vid. Med det i åtanke kommer vi säkert inte reflektera speciellt mycket över om det dyker upp fler svenska robotar att följa i olika medier. Det förekommer redan ett par internationella robotar, bland annat i Japan.